Ważne inwestycje kolejowe
Przejścia podziemne pod torami w Poraju i w Żarkach Letnisku,
zmodernizowane, podwyższone perony, wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej na stacjach w Żarkach Letnisku i Masłońskim. Każdy kto dojeżdża koleją do Częstochowy i w kierunku Katowic może obserwować trwające od ponad roku intensywne prace na tym odcinku kolejowej trasy. Roboty rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku od odcinków Częstochowa – Poraj i Myszków – Zawiercie. Odczuwamy to również poprzez opóźnienia pociągów, zmieniający się rozkład jazdy bądź funkcjonowanie komunikacji zastępczej, do których wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. Inwestycja opiewająca na ok. 380 mln zł współfinansowana jest z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a inwestorem PKP PLK. Zmodernizowane zostały już perony na stacjach w Myszkowie, na Światowicie, Mrzygłodzie i w Borowym Polu. Intensywnie modernizowany jest odcinek między Porajem a Częstochową. Dobiegają końca prace na torowisku, zmodernizowano perony na Rakowie i Korwinowie. Wszyscy jadący koleją i ul. 3 Maja w Poraju mogą obserwować postępujące błyskawicznie prace przy budowie nowoczesnej nastawni w Poraju, gdzie nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Lada moment rozpocznie się remont odcinka z Myszkowa do Poraja wraz z przystankami na Nowej Wsi, w Żarkach Letnisku i na Masłońskim, gdzie powstaną zmodernizowane, podwyższone perony, wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Przejścia podziemne pod torami w Poraju i w Żarkach Letnisku to najpoważniejsza na naszym odcinku budowa infrastruktury. Przejście podziemne w Poraju zaprojektowane zostało dla pieszych w formie tunelu. Wyjścia z przejścia pod torami wybiegać będą na peron nr 1, do ul. Zielonej oraz do ul. 3 Maja. Co zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców podróżujących koleją. Jak pamiętamy, w tym miejscu, wielokrotnie dochodziło do śmiertelnych wypadków na torowisku. Zbudowane zostaną wraz z pochylniami, zadaszeniem oraz windą dla niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj-wybuduj”, więc rozpoczęcie robót uzależnione jest od firmy wykonawczej. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na III kwartał 2020 roku.
Fot. Koleje Śląskie - P.Farana.