Protokoł z sesji Rady Gminy w Poraju z 28.02.2017

Dyskusje na temat lokalnych problemów.
Post Reply
Zdzisława Polak
VIP
Posts: 1696
Joined: 12 Aug 2010, 13:32

Protokoł z sesji Rady Gminy w Poraju z 28.02.2017

Post by Zdzisława Polak »

P R O T O K Ó Ł Nr XXX/17
z sesji Rady Gminy Poraj
w dniu 28 lutego 2017 roku
Urząd Gminy w Poraju [UG], ul. Jasna 21
sala sesyjna nr 220
czas trwania obrad: 1010 – 1255
Sesję Rady Gminy Poraj otworzył i prowadził p. Andrzej Pawłowski -
Przewodniczący Rady Gminy.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Ustalenie dziennego porządku obrad.
3. Przyjęcie Protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy Poraj.
4. Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały w sprawie przyjęcia „Planu mobilności dla gminy Poraj na lata 2016-2026”.
5. Sprawozdanie Wójta z realizacji zadań Gminy w okresie między sesjami.
6. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
7. Realizacja zadań inwestycyjnych w 2016 roku.
8. Informacja z przebiegu akcji „zima” (stan dróg, ewentualne szkody spowodowane zimą).
9. Sprawozdanie Komisji Rady Gminy z działalności od ostatniej sesji:
9.1. Komisji Rewizyjnej,
9.2. Komisji ds. budżetu oraz gospodarki komunalnej i inwestycji,
9.3. Komisji ds. oświaty, kultury, zdrowia i spraw społecznych.
10. Projekty uchwał w sprawie:
10.1. uchylenia Uchwały Nr 242(XXVIII)17 Rady Gminy Poraj z dnia 4 stycznia 2017 r.,
10.2. utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Centrum Integracji Społecznej,
10.3. ustalenia Statutu gminnej jednostki budżetowej o nazwie Centrum Integracji Społecznej,
10.4. przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków,
10.5. przyjęcia „Regulaminu udzielania dotacji na realizację zadania polegającego na dofinansowaniu prac polegających na demontażu i/lub zbieraniu z miejsc składowania, transporcie i unieszkodliwieniu azbestu z budynków lub z posesji stanowiących własność osób fizycznych z terenu Gminy Poraj etap IV” ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w ramach współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
10.6. przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Poraj w 2017 roku,
10.7. uchylenia Uchwały Nr 229(XXVI)16 Rady Gminy Poraj z dnia 30 listopada 2016 r.,
10.8. zmian w budżecie Gminy Poraj na 2017 rok,
10.9. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej.
11. Zapytania i wolne wnioski.
12. Sprawy organizacyjne.
13. Zamknięcie sesji.
2
P r z e b i e g o b r a d:
Ad. 1 Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
Przewodniczący Rady p. A. Pawłowski:
1) otworzył sesję Rady Gminy Poraj o godzinie 1010,
2) powitał przybyłych na sesję - lista obecności uczestników sesji Rady Gminy
stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu,
3) stwierdził quorum Rady Gminy pozwalające na podejmowanie prawomocnych
decyzji i uchwał – lista obecności Radnych to zał. nr 2. Nieobecność
usprawiedliwili: p. Sylwester Sawicki, p. Mariusz Musialik oraz p. Krzysztof
Szustak.
Ad. 2 Ustalenie dziennego porządku obrad.
Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad - zał. nr 3 – został przekazany w
ustawowym terminie wszystkim Radnym oraz Sołtysom. Poprosił również w imieniu
Wójta Gminy o dopisanie do porządku sesji w punkcie 10-tym, w podpunkcie 10.7.
projekty uchwał, dodatkowego projektu uchwały w sprawie: uchylenia Uchwały Nr
229(XXVI)16 Rady Gminy Poraj z dnia 30 listopada 2016 r. a tym samym o
przesunięcie do punktu 10.8. projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy
Poraj na rok 2017 i do punktu 10.9. porządku sesji projektu uchwały w sprawie zmiany
Wieloletniej Prognozy Finansowej. W związku z tym, że uwag nie było zarządził
głosowanie nad porządkiem XXX sesji Rady Gminy Poraj, który został uchwalony
jednogłośnie – 12 głosów „za”.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji Rady Gminy Poraj.
Na wniosek Przewodniczącego p. A. Pawłowskiego Radni Gminy Poraj w
głosowaniu zatwierdzili treść Protokołu Nr XXIX/17 z 6 lutego 2017 r. 11 głosami „za”
przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad. 4 Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały w sprawie przyjęcia „Planu
mobilności dla gminy Poraj na lata 2016-2026”.
Projekt uchwały został odczytany przez Wiceprzewodniczącego rady p. Mariusza
Karkochę.
Uchwała Nr 254(XXX)17 w sprawie zmiany Uchwały w sprawie przyjęcia „Planu
mobilności dla gminy Poraj na lata 2016-2026” została podjęta 11 głosami „za”, przy 1
głosie „przeciw” (załącznik nr 4).
W dyskusji głos zabrali:
 radna p. Zdzisława Polak zapytała dlaczego Gminie potrzebna jest budowa
Centrum Przesiadkowego w Poraju tym bardziej, że inwestycja ta przewidziana
jest na terenie, który nie jest własnością Gminy; była również ciekawa, kto
opracował ten plan oraz jakie są koszty z tym związane;
 Wójt Gminy p. Łukasz Stachera wyjaśnił, że Centrum Przesiadkowe to przede
wszystkim poprawa estetyki wizerunkowej naszej Gminy, to parkingi, tereny
zielone, skwery z miejscami na ławki. Wszystko to ma służyć zarówno
mieszkańcom Gminy jak również przyjezdnym. Z PKP trwają już zaawansowane
rozmowy, których celem jest zakup przedmiotowego terenu przy dworcu w
Poraju, na chwilę obecną jednak musimy go dzierżawić aby móc uzyskać środki
unijne na tę inwestycję;
 Radna Polak poinformowała, że ma wątpliwości czy po tej inwestycji PKP się
jednak nie rozmyśli w kwestii sprzedaży tej nieruchomości lub zwiększy cenę
ponieważ teren ten będzie wówczas z pewnością miał większą wartość;
3
 Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej, Inwestycji i Pozyskiwania
Środków (GK) p. Adam Zaczkowski poinformował o kosztach wykonania planu
mobilności oraz o jego wykonawcy. Powiedział również, że wycena terenu jest
opracowana na podstawie aktualnego stanu, a nie po cenach, które mogą
obowiązywać po zakończeniu budowy. Inwestycja na terenach, które nie są
własnością Gminy jest jak najbardziej możliwa, wszystkie przepisy są spełnione,
zostały również wydane wymagane pozwolenia na budowę,
 Sołtys Żarek Letnisko (ŻL) p. Andrzej Kamiński zapytał, czy pod plan
mobilności podłączone są również inne sołectwa i jakie korzyści z tego będą
miały ŻL;
 Kierownik GK poinformował, że plan ten w szczegółach skupia się na terenie
przy PKP w Poraju, natomiast co do ŻL, przypomniał, że jeszcze niedawno na
zebraniu wiejskim wszystko zostało dokładnie omówione, w ŻL niestety nie
można zagospodarować terenu przy stacji ponieważ w przeciwieństwie do Poraja
gdzie teren dzierżawimy, sytuacja jest nieuregulowana.
Ad. 5 Sprawozdanie Wójta z realizacji zadań Gminy w okresie między sesjami.
Głos zabrał Wójt p. Łukasz Stachera, który odczytał pisemne informacje
międzysesyjne:
1) Referatów:
1.1.Gospodarki Komunalnej, Inwestycji i Pozyskiwania Środków - stanowią
załączniki nr 5 i 6 do niniejszego protokołu,
1.2.Komunikacji Społecznej, Informatyki i Promocji – zał. 7,
1.3.Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich – zał. nr 8;
2) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Poraju – jak w załączniku nr 9 do
niniejszego protokołu.
Ad. 6 Sprawozdanie Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Pan A. Pawłowski odczytał dokument zatytułowany „Sprawozdanie z
działalności międzysesyjnej Przewodniczącego Rady Gminy Poraj” - załącznik nr 10 do
protokołu.
Ad. 7 Realizacja zadań inwestycyjnych w 2016 roku.
Materiał zatytułowany „Realizacja zadań inwestycyjnych w 2016 roku” to
załącznik nr 11 do protokołu.
Pytania do tematu mieli:
 radna p. Polak:
 zwróciła uwagę, że informacja ta w dalszym ciągu nie jest przygotowana
tak jak sugerowała wcześniej,
 odnośnie pkt. 1 z informacji przypomniała, że na zebraniu wiejskim była
podjęta uchwała, w której zadeklarowano, że ŻL nie wyrażają zgody na
budowę amfiteatru w zaprojektowanej formie,
 odnośnie pkt. 2 wyraziła zdziwienie tą inwestycją oraz tym, że roboty
wykonała firma zewnętrzna zamiast firmy Poreco,
 odnośnie pkt. 6, chciała wiedzieć czy droga boczna od ul. Porajskiej jest
drogą gminną i znów dlaczego tej inwestycji nie wykonało Poreco,
 w pkt. 7 zabrakło inwestycji w postaci zabudowy lamp oświetleniowych
w ŻL,
 odnośnie pkt. 12 była ciekawa, które drogi i parkingi mają wykonaną
dokumentację projektowo – kosztorysową,
 zapytała również, kiedy ostatecznie zakończy się remont ul. Słonecznej i
Letniskowej w ŻL,
4
 Kierownik GK p. Zaczkowski wyjaśnił, że przedstawiony dokument był
wielokrotnie analizowany na posiedzeniach Komisji i według niego wszystkie
wątpliwości zostały wyjaśnione, inwestycje wodociągowe zwykle wykonywane
są przez firmę Poreco chyba, że pojawiają się problemy technicznie z powodu
braku specjalistycznego sprzętu , wówczas trzeba korzystać z firm zewnętrznych,
remont ul. Słonecznej i Letniskowej w ŻL został przerwany z powodu warunków
atmosferycznych, ale jak tylko zrobi się cieplej inwestycja, która zresztą jest 2-
letnia zostanie dokończona;
 radny p. Edward Mizera stwierdził, że wbrew temu co mówi p. Polak, w ŻL jest
robionych wiele inwestycji i należy to zauważać,
 Sołtys p. Kamiński przypomniał o konieczności zamontowania na ul. Słonecznej
studzienek odwadniających, które są konieczne do tego aby nie dochodziło do
zalewania posesji – Kierownik GK zapewnił, że wszystko jest zaprojektowane i
już niebawem zostanie zrealizowane;
 radny p. Tomasz Klimek był ciekaw, czy środki, które były zabezpieczone na
budowę amfiteatru w ŻL a nie zostały jednak wykorzystane przepadną – jak tylko
zostanie ogłoszony kolejny konkurs będziemy ponownie się o nie starać,
 p. Mrowiec Ilona, mieszkanka ŻL zapytała:
 kiedy zostanie naprawiona ul. Wesoła w ŻL ponieważ w chwili obecnej
niemożliwym jest poruszanie się po tej drodze,
 o powody wysyłania pocztą deklaracji podatkowych do mieszkańców ŻL
biorąc pod uwagę fakt, że koszt takiej przesyłki jest wysoki,
 Pan Zaczkowski zapewnił, że jak tylko będzie pewność, że zima nie wróci będą
podjęte prace związane z naprawieniem problemowej drogi, natomiast kwestia
dystrybuowania decyzji podatkowych drogą pocztową była następstwem tego, iż
sołtys ŻL nie wyraził chęci roznoszenia ich we własnym zakresie jak od lat
zresztą jest to praktykowane przez wszystkich pozostałych sołtysów w Gminie
Poraj, co zostało potwierdzone przez p. Mizerę – Sołtysa z miejscowości Choroń,
który podkreślił, że sprawując taką funkcję trzeba wywiązywać się z obowiązków
z nią związanych.
 Pan Kamiński wyjaśnił, że praca zawodowa nie pozwala mu na czasowe
dostarczenie informacji podatkowych do mieszkańców, dlatego też uznał, że
najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług Poczty Polskiej,
 Pani Ilona Mrowiec zasugerowała, że w związku z tym p. Kamiński powinien
pokryć wszystkie koszty związane z wysyłką przedmiotowych dokumentów,
 radny p. Ludwikowski pozwolił sobie na uwagę, że sprawami drobnych usterek
czy niedociągnięć powstałych w trakcie realizacji danej inwestycji radni czy
sołtysi powinni się interesować na bieżąco a nie dopiero na koniec zgłaszać to na
sesji,
 p. Polak powiedziała, że nie życzy sobie aby radnych z ŻL oskarżać o to , że
czegoś nie dopilnowali, ponieważ oni nie są odpowiedzialni za wykonane
fuszerki,
 radny Klimek stwierdził, że chętnie pojawiałby się na oględzinach danej
inwestycji gdyby tylko został na takie zapraszany.
Ad. 8 Informacja z przebiegu akcji „zima” (stan dróg, ewentualne szkody
spowodowane zimą).
Uwagę do „Informacji o przebiegu akcji zimowej na terenie Gminy Poraj w
2016/2017 roku” tj. załącznika nr 12 do protokołu, wniósł p. Ludwikowski, który zapytał
jakimi kryteriami kierują się osoby wysyłające piaskarki w teren, ponieważ zdarzyło mu
się zauważyć, że wspomniany pojazd posypywał ulice solą i piaskiem, pomimo braku
śniegu i lodu.
Kierownik Referatu GK p. Zaczkowski poinformował, że piaskarki nie
wyjeżdżają w teren bez dyspozycji, które z reguły są wydawane przez p. Pawła
5
Przystalskiego oraz wspomniał o sytuacji, która miała miejsce niedawno, kiedy to
wczesnym rankiem pomimo braku wyraźnych oznak śliskości na ulicach należało te
drogi posypać ponieważ w rezultacie okazały się bardzo niebezpiecznie.
Ad. 9 Sprawozdanie Komisji Rady Gminy z działalności od ostatniej sesji:
W oparciu o uchwalony porządek sesji Przewodniczący p. A. Pawłowski udzielił
głosu:
9.1. Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej (KR) p. Andrzejowi
Ludwikowskiemu, który poinformował o tematyce posiedzenia KR, która miała miejsce
20 kwietnia 2017 r. KR zajmowała się wówczas m. in.:
 kontrolą ściągalności podatków i zasadnością udzielania ulg podatkowych w
2016 roku: od osób prawnych, od osób fizycznych i od środków transportu,
 informacją na temat dochodów z dzierżawy mienia komunalnego i wydatków z
tytułu dzierżawy terenów i budynków niegminnych,
9.2. Panu Mariuszowi Karkocha, który został upoważniony przez
Przewodniczącego Komisji ds. budżetu oraz gospodarki komunalnej i inwestycji do
odczytania tematyki ostatniego posiedzenia przedmiotowej Komisji, która miała miejsce
21 lutego 2017 r. tzn.:
 spotkanie z przedstawicielami Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej i
Nadleśnictwa Złoty Potok na temat terenów wokół zbiornika retencyjnego w
Poraju,
 informacja na temat inwestycji planowanych w roku 2017,
 sprawozdanie z realizacji Uchwał w sprawie utrzymania czystości i porządku na
terenie Gminy Poraj w 2016 roku.
9.3. Zastępca Przewodniczącej Komisji do spraw oświaty, kultury, zdrowia i
spraw społecznych p. Mariusz Karkocha przedstawił również sprawozdanie z ostatnich
obrad tejże Komisji, która miała miejsce 22 lutego bieżącego roku:
 analiza Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na rok 2017 w tym analiza budżetu GKRPA,
 zakres prac planowanych przez brygadę remontową w placówkach: oświaty,
kultury, zdrowia i GOPS-u,
Przewodniczący zarządził 15-minutową przerwę w obradach.
O godz. 1135 obrady Rady Gminy Poraj zostały wznowione.
Ad. 10 Projekty uchwał.
Zapisane w porządku dziennym obrad projekty uchwał czytał kolejno
Wiceprzewodniczący Rady p. Mariusz Karkocha – akta Biura Rady OR.BR.0006.
Rada Gminy Poraj podjęła Uchwały:
10.1 Nr 255(XXX)17 w sprawie uchylenia Uchwały Nr 242(XXVIII)17 Rady Gminy
Poraj z dnia 4 stycznia 2017 r. – stanowi załączniku nr 13 do protokołu.
Wynik głosowania: jednogłośnie, za - 12 radnych.
Radna Polak zapytała, dlaczego uchylana jest przedmiotowa uchwała.
Odpowiedzi udzieliła Radca Prawny p. Monika Stańczyk – Mroczko, która
poinformowała, że są dwie interpretacje w powyższej sprawie. Pierwsza dopuszcza, aby
w jednej uchwale nastąpiło utworzenie Centrum Integracji Społecznej (CIS) wraz z
ustaleniem jego Statutu natomiast Wydział Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu
Wojewódzkiego zakwestionował takie rozwiązanie wszczynając postępowanie w tej
sprawie. W związku z tym należy podjąć dwie odrębne uchwały dotyczące CIS.
10.2 Nr 256(XXX)17 w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod
nazwą Centrum Integracji Społecznej – zał. nr 14.
Wynik głosowania: za - 11 radnych, wstrzymało się od głosu – 1 radny.
Głos w dyskusji zabrali:
6
 p. Polak, która poprosiła o dokładne wyjaśnienie na czym będzie polegać
funkcjonowanie CIS w praktyce i jakie będą koszty oraz zasugerowała, aby nie
śpieszyć się z podejmowaniem decyzji w sprawie CIS ponieważ jej zdaniem
materiały nie zostały dostatecznie przeanalizowane,
 Kierownik GK p. Zaczkowski poinformował, że wkład własny w tym przypadku
zapewnia Powiatowy Urząd Pracy z Funduszu Pracy, dlatego też Gmina nie
będzie ponosić żadnych kosztów związanych z funkcjonowaniem CIS. W ramach
przedsięwzięcia organizowane będą warsztaty dla uczestników oraz zakupiony
będzie sprzęt, niezbędne wyposażenie oraz wypłacane będzie wynagrodzenie,
 Zastępca Wójta p. Katarzyna Kaźmierczak dodała, że rynek osób wykluczonych
zawodowo jest duży, dlatego też zasadnym jest utworzenie CIS, gdzie
beneficjenci będą jednocześnie zdobywać doświadczenie i otrzymywać za to
wynagrodzenie w postaci zasiłku, który mogliby otrzymywać gdyby posiadali do
niego prawo, dodała również, że w Gminie Kłomnice CIS wystartował bez
dotacji, o którą zresztą starają się dopiero teraz a już wypuścili na rynek pracy
sporo pracowników z doświadczeniem.
10.3 Nr 257(XXX)17 w sprawie ustalenia Statutu gminnej jednostki budżetowej o
nazwie Centrum Integracji Społecznej – zał. nr 15.
Wynik głosowania: za - 11 radnych, wstrzymało się od głosu – 1 radny.
10.4 Nr 258(XXX)17 w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej
taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
- zał. nr 16.
Wynik głosowania: za - 11 radnych, wstrzymało się od głosu – 1 radny.
Radna p. Polak powiedziała, że brakuje jej w materiałach analizy działalności spółki
Poreco, na co Przewodniczący Pawłowski odpowiedział, że analiza takiego sprawozdania
będzie przedmiotem marcowych posiedzeń Komisji Rady.
10.5 Nr 259(XXX)17 w sprawie przyjęcia „Regulaminu udzielania dotacji na
realizację zadania polegającego na dofinansowaniu prac polegających na
demontażu i/lub zbieraniu z miejsc składowania, transporcie i unieszkodliwieniu
azbestu z budynków lub z posesji stanowiących własność osób fizycznych z
terenu Gminy Poraj etap IV” ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w ramach współpracy z
Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - zał. nr 17.
Wynik głosowania: za - 12 radnych „jednogłośnie”.
W dyskusji głos zabrali:
 p. Ludwikowski był ciekaw jak duże jest zainteresowanie ze strony mieszkańców
tym programem;
 kierownik Zaczkowski poinformował, że w skali roku jest to ok. 20
beneficjentów, program ten jest realizowany od kilku lat w niezmienionej formie
tzn. Gmina zbiera zapotrzebowanie od mieszkańców w formie wniosków,
następnie dokonywana jest ocena i wycena przez wyspecjalizowaną do tego
firmę. Kolejnym krokiem jest złożenie dokumentacji do Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚ), która przyznaje
na to środki. Gmina w tym procesie pełni niejako rolę pośrednika pomiędzy
mieszkańcem a WFOŚ;
 p. Sitek poprosiła, aby te informacje zostały umieszczone na tablicach ogłoszeń;
 p. Mizera poprosił, aby przypomnieć mu konkretne kwoty jakie można otrzymać
w związku z demontażem azbestu – odpowiedzi udzielił mu p. Zaczkowski;
 p. Ociepka bazując na własnym doświadczeniu zachęciła do korzystania z tego
programu.
7
10.6 Nr 260(XXX)17 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami
bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Poraj
w 2017 roku – zał. nr 18.
Wynik głosowania: za – 12 radnych „jednogłośnie”.
Radna Polak stwierdziła, że w związku z dużymi kosztami wyłapywania zwierząt
bezdomnych, należy wprowadzić obowiązek czipowania zwierząt. Kierownik Referatu
GK odpowiedział, że już 2 lata temu zostały podjęte przez Gminę próby czipowania
czworonogów, ale niestety odzew ze strony mieszkańców w tej kwestii był znikomy.
10.7 Nr 261(XXX)17 w sprawie uchylenia Uchwały Nr 229(XXVI)16 Rady Gminy
Poraj z dnia 30 listopada 2016 r. – zał. nr 19.
Wynik głosowania: za - 12 radnych „jednogłośnie”.
10.8 Nr 262(XXX)17 w sprawie zmian w budżecie Gminy Poraj na rok 2017 - zał. nr
20.
Wynik głosowania: za - 12 radnych „jednogłośnie”.
10.9 Nr 263(XXX)17 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej - zał. nr
21.
Wynik głosowania: za - 11 radnych, przeciw – 1.
Radna Polak zapytała o kwotę debetu na rachunku bankowym Gminy na koniec 2016
roku oraz jaki był powód rezygnacji z zaciągnięcia kredytu. Wójt Gminy zobowiązał się
do udzielenia odpowiedzi na to pytanie w punkcie „zapytania i wolne wnioski”.
Ad. 11 Zapytania i wolne wnioski.
Przewodniczący p. A. Pawłowski udzielał głosu Radnym w kolejności:
1) p. T. Ociepka zapytała o termin remontu drogi w Kuźnicy tzw. schetynówki;
2) p. K. Rzepka poprosiła o wykonanie dojścia do pasów w miejscowości
Masłońskie;
3) p. Z. Polak:
 poprosiła o podanie konkretnego terminu naprawy dziur w drogach ul.
Szkolnej, Zielonej i Księżycowej w ŻL,
 zgłosiła, że na ul. Księżycowej został uszkodzony znak Stop,
 zapytała o zabezpieczenie środków w budżecie Gminy na budowę II etapu
kanalizacji w ŻL,
 chciała wiedzieć, kiedy będą budowane chodniki na ul. Szkolnej i Cichej
w ŻL,
4) p. M. Rodek nawiązała do zatwierdzonego w lutym Planu odnowy wsi Jastrząb
ponieważ chciała wiedzieć w szczegółach, które inwestycje z poprzedniego planu
zostały zrealizowane;
5) p. E. Mizera poprosił o wyjaśnienie problemu z dołączaniem się mieszkańców ŻL
do kanalizacji,
6) p. T. Klimek poinformował, że problem tkwi nie w mieszkańcach tylko w tym, że
kanalizacja jest wykonana na obrzeżach ŻL, natomiast centrum jak na razie jest
pominięte.
Odpowiedzi udzielili:
Wójt Gminy p. Łukasz Stachera:
 w miesiącu marcu ma zostać ogłoszony przetarg i zaraz po nim ruszą prace na
wspomnianej drodze, gdzie przypomniał 50% środków na budowę pochodzi z
Urzędu Wojewódzkiego, 25% ze Starostwa Powiatowego przy również 25%
wkładzie własnym Gminy,
 konieczność wykonania dojścia do pasów w Masłońskim zostało zgłoszone
Wicestaroście Powiatowemu p. A. Socha – Korendo, w związku z tym ma
nadzieję, że do Świąt Wielkanocnych zostanie to zrealizowane;
8
 w odniesieniu do Planu odnowy wsi Jastrząb przypomniał, że plany te
wykonywane są przede wszystkim po to aby Gmina miała możliwość sięgnięcia
po środki unijne, dlatego poprosił, aby nie analizować ich w sposób bardzo
dosłowny, w każdej miejscowości aby móc cokolwiek zaplanować i zrobić przy
użyciu środków zewnętrznych należy mieć przygotowany wspomniany plan
odnowy,
 przypomniał, że dzięki planom i dobremu przygotowaniu właśnie w Jastrzębiu w
latach 2010-2014 udało się wybudować oczyszczalnię ścieków i dwa etapy
kanalizacji bez użycia środków własnych,
 poinformował, że w budżecie Gminy są zabezpieczone środki na budowę
kolejnego etapu kanalizacji w ŻL w wysokości 4.724.878,78 zł, konkurs z
Regionalnego Programu Operacyjnego jest planowany na przełomie kwietnia i
maja, więc jak tylko pojawi się szansa aplikowania o te środki to jak najbardziej
Gmina jest na to przygotowana,
Posiedzenie opuściła radna J. Kozak.
 nawiązując do złożonego przez Komisję ds. oświaty, kultury, zdrowia i spraw
społecznych wniosku w sprawie przesunięcia kwoty zabezpieczonej w budżecie
na budowę Centrum Przesiadkowego w Poraju do środków z przeznaczeniem na
budowę kanalizacji w Gminie, zaapelował do radnych aby nie mylić pojęć, nie
wprowadzać niepotrzebnego chaosu i nie wnioskować o rzeczy niemożliwe i
niezgodne z prawem, ponieważ nie można dokonywać przesunięć tzw. środków
znaczonych na konkretny, ściśle określony cel,
 w marcu zaczną się najbardziej pilne remonty dróg, które będą realizowane
sukcesywnie w miarę naszych możliwości ponieważ na środki zewnętrzne
niestety nie można w tej dziedzinie liczyć,
 chodniki przede wszystkim przy szkołach będą traktowane priorytetowo i ich
budowa będzie realizowana przez brygady składające się z pracowników Gminy,
spółdzielni socjalnej czy powstającego CIS-u,
 w związku z uchyleniem Uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu
długoterminowego poinformował, że złożone oferty okazały się dla Gminy
niekorzystne i należało unieważnić przetarg, na chwile obecną oprocentowanie
debetowe nie jest wysokie i z pewnością korzystniejsze niż oprocentowanie
kredytu.
Sale narad opuściła radna p. M. Rodek.
Ad. 12 Sprawy organizacyjne.
Przewodniczący p. A. Pawłowski zapoznał radnych z opiniami związków
zawodowych dot. Uchwały Nr 247(XXIX)17 Rady Gminy Poraj z dnia 6 lutego 2017 r.
w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego
ustroju szkolnego.
Zastępca Wójta p. K. Kaźmierczak poprosiła o zapoznanie się z ulotkami dot.
zagrożenia ptasią grypą oraz o ewentualne rozprowadzenie ich wśród mieszkańców.
Ad. 13 Zamknięcie sesji.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad Przewodniczący p. A.
Pawłowski zamknął XXX sesję Rady Gminy Poraj.
Protokolant:
Podinspektor Przewodniczący
Rady Gminy Poraj
Agnieszka Dudek
Andrzej Pawłowski
9
widz
VIP
Posts: 714
Joined: 28 Jul 2010, 14:20

Re: Protokoł z sesji Rady Gminy w Poraju z 28.02.2017

Post by widz »

Można dowiedzieć się się o co pytają radni i jakie są odpowiedzi.
BARBARA
VIP
Posts: 938
Joined: 08 Feb 2008, 21:30

Re: Protokoł z sesji Rady Gminy w Poraju z 28.02.2017

Post by BARBARA »

Sesje są nudne jak flaki z olejem, bo nikt nie przedstawia treści i uzasadnienia uchwał, nad którymi dyskusja jest tylko w komisjach. Wręcz za złe zachowanie traktuje się to, że ktoś próbuje dyskutować na sesji o uchwale. Tak jest gdy w radzie nie ma OPOZYCJI. Gość jeżeli pojawi się na sesji kompletnie nie wie nad czym radni głosują i dlaczego głosują tak, a nie inaczej. Nawet sprawozdanie z działalności wójta jest zbiorem sprawozdań referatów, a nie spójną, opracowaną relacją z realizowanej z realizowanej strategii. Byłoby bardzo zabawne gdyby w radzie zabrakło pani Polakowej bo wtedy sesje nie trwałyby nawet godziny. Przecież pytania radnych są też zadawane tylko "pod" dzienikarzy, bo na komisjach padają te same. ZDROWA DEMOKRACJA :?:
Post Reply